Vorige week dinsdag was het voor Tim Martens alweer zover: de derde ronde van de Conrad Mazda MX5 Cup. Dit keer mocht het team rijden op TT Circuit Assen. Deze race kon de coureur ondanks de examens gelukkig wel rijden.

Vol goeie moed stond het team klaar om de kwalificatie te gaan rijden. Nadat Tim een half rondje had gereden ging de motor anders klinken en viel er vermogen weg. Er bleek een bougie kabel eruit gesprongen te zijn, waardoor Tim maar op drie cilinders reedt. Achteraf bleek er een scheur te zitten bij het bevestigingspunt van de bougiekabel bij de bougie. Nadat het team het probleem had verholpen en weer snel de baan op gereden te zijn. Kwam er twee keer in code 60 situatie, waardoor Tim uiteindelijk nog maar twee rondjes had om een snelle tijd neer te zetten.  Uiteindelijk kwalificeerde Tim op een 19e plek, erg teleurstellend. Er zat veel meer in deze kwalificatie.

Race 1 startte Tim dus van de 19e plek,  een wat mindere start. Waar na de racedag meer duidelijkheid over kwam. Aan begin van de race kon de coureur meteen wat plekken goedmaken en lag Tim op een 15e plek. Waardoor hij achter teamgenootje Remy Fallakha kwam. Wat resulteerde in fantastische gevechten bijna de hele race lang. In de ene laatste ronde na veel van positie te zijn gewisseld, kon Tim hem definitief passeren en eindigde ik op een 14e plek.

Race 2 mocht de coureur daarom ook op de 14e plek starten, na een redelijke start. Kon hij mooi aansluiten in een groepje en vechten voor onze posities. Alleen kreeg Tim  na 4 rondjes oververhitting problemen met de motor, wat resulteerde in vermogen verlies. En doordat die zo warm werd moest Tim uit de slipstream gaan rijden om te gaan koelen. Hierdoor verloor hij de aansluiting. Na flink te hebben gekoeld kon de coureur het gat toch dicht rijden de laatste ronde. En nog 1 iemand passeren in de laatste chicane, wat resulteerde in weer een 14e plek, maar hier had een hogere klassering ingezeten.

Race 3 mochten hij dus weer als 14e starten, hierbij kwam Tim totaal niet weg bij de start en had enorme wielspin. Laat in de race werd steeds meer duidelijk dat er een probleem was met de koppeling, het schakelen wou niet meer soepel of helemaal niet. Waardoor Tim de aansluiting met de groep verloor en er geen snelheid meer in zat die er wel was. Deze race finishen zij desondanks 15e, alleen zat hier veel meer in.

Achteraf bleek de koppeling de geest te hebben gegeven, waardoor de schakelproblemen zijn ontstaan. Desondanks was Tim 12e algemeen van de dag, alleen zat hier een top 10 klassering in. 

About the Author

Gerelateerde berichten

De meest verre race van het NES 500 kampioenschap werd verreden op de Lausitzring. Dit grote...

Zaterdag was Kart4Fun aangekomen op https://www.circuitparkberghem.nl/. Daar werd voor seizoen 2018...

Je kunt wel stellen dat dit één van de favoriete banen is van Adriaan voor het Europees...