De winter was weer veel te lang, maar eindelijk is het weer tijd om te om te gaan racen. Technisch was het Mazda’tje nog  goed dus afgezien van wat slijtagedelen (banden/remblokken) vervangen, uitlijnen en verversen van smeermiddelen van Oliehandel.nl hoefde er weinig te gebeuren. Mede dankzij Oliehandel.nl, Jochems land- en tuinbouwmachines en Bike Totaal Wolters is het team klaar voor wat een retegaaf seizoen lijkt te worden, met races op Zolder, Assen en het legendarische Spa Francorchamps.

Maar uiteraard worden de meeste races gereden op het oude vertrouwde Zandvoort, zo ook de Paasraces op 1 april, waar Niels de racedag voor zijn rekening nam.

Zandvoort, 1 April 2018: Na een lange winter is het dan eindelijk weer tijd om te gaan racen. Omdat goede voorbereiding het halve werk is was LetsGoRacing maandag 26 maart al op Circuit park Zandvoort om te trainen. Ging dat goed? Nou, racen blijft een mechanische sport, het Mazda’tje krijgt gigantisch op z’n flikker, en ook maandag was dat helaas het geval. In de derde rondje begon de auto als een malle te roken toen de coureur terugschakelde na het rechte stuk. Stilgezet, van de baan gesleept en dan maar diagnose stellen. Reparatie op het circuit bleek niet mogelijk dus het team heeft de auto weer opgeladen en thuis de kop er maar af getrokken.

Na een lichte koprevisie liep de motor weer (goede) vrijdag einde van de dag. Geen tijd om te trainen meer dus, maar in ieder geval hadden ze vertrouwen in de technische staat van de motor! Dus was het tijd om zondagmorgen in alle vroegte naar Zandvoort te vertrekken. De openingsrace dit jaar zijn de Paasraces, met de DNRT. Met 45 auto’s in de Mazda Cup een behoorlijk vol veld, gezellig!

Tijdens de kwalificatie deze zondagmorgen zijn de weergoden het team niet gunstig gezind. De regen valt met bakken uit de lucht, en dat is op zich prima, maar halverwege de eerste rondje vallen opeens de ruitenwissers uit. Snel de pits in, daar vinden ze opeens een ratel terug in de paravan die daar waarschijnlijk vorige week is blijven liggen. Oeps. Gelukkig is de zekering nog heel, dus snel weer de baan op voor een paar rondjes. Niet veel kunnen rijden en altijd wel verkeer, maar in ieder geval een tijd gezet en starten ergens half achterin het veld.

Race 1 was het weer nog niet veel beter. Het team besluit om niet teveel risico’s te nemen, gezien het gebrek aan training en de laatste keer dat de coureur in de regen reed is al weer 4 jaar geleden. Maar toch kan hij een paar anderen  voorbij steken en begint hij langzaam progressie naar voren te maken – tot de racer iets te overmoedig wordt en een instuurpunt mist, en een deel van m’n voorsprong weer kwijtraakt. Even later vergist de coureur zich iets met aanremmen in een drijfnattte bocht, waardoor hij een stukje rechtdoor schiet. Weer raakt het team wat plekken kwijt, waardoor zij eindigen op de gelijke positie als waar gestart werd.

In Race twee, aan het einde van de dag, is het gelukkig droog. De schokdempers gaan weer in de harde stand en verder is de auto er klaar voor. Op de droge baan gaat het een stuk beter, en de auto loopt zoals ‘ie moet. Het team vliegt een paar auto’s voorbij, maar na een paar rondjes komt er een code 60 situatie (vergelijkbaar met virtual safety car in F1). De voorganger in de code 60 heeft de snelheid nog niet helemaal door, waardoor de auto’s achter dichterbij komen (men mag niet inhalen onder Code 60). Een paar rondjes later duiken zij met een groepje de Audi S bocht in, en de coureur moet iets eerder remmen om ruimte te houden voor een andere auto. Dat had de auto achter niet verwacht, dus die tikt tijdens aanremmen op de achterbumper. Foutje, kan gebeuren. Verder een rustige race gehad.

Wel wordt het team na de race verzocht om zich bij race control te melden, omdat er contact was geweest is dat standaardprocedure. Samen met de andere rijder dus even naar de toren. Even uitgelegd dat er niemand schuld had, de beelden nog eens bekeken en race control was het eens- ze mogen hun licenties behouden!

De volgende race is op Zolder in België, de 15e Mei, Arno zal deze dag voor zijn rekening nemen.

About the Author

Gerelateerde berichten

De meest verre race van het NES 500 kampioenschap werd verreden op de Lausitzring. Dit grote...

Zaterdag was Kart4Fun aangekomen op https://www.circuitparkberghem.nl/. Daar werd voor seizoen 2018...

Je kunt wel stellen dat dit één van de favoriete banen is van Adriaan voor het Europees...